maandag 15 september 2008

Sterkste man van België

De eerste editie van de sterkste man van België ging gisteren door in Sint-Niklaas. Omwille van de blessure aan mijn biceps kon ikzelf niet meedoen.
De organisatie ging uit van Jimmy Laureys. Jimmy wist deze wedstrijd te winnen voor Simon De Vogelaere en Jeffrey Philips. Joeri Polfliet werd 6de, Steve Ringoot 8ste. Een kleine teleurstelling voor Mario Sanders die pas 12de werd. Mario die op zijn minst een top 10 plaats waard is sukkelde met een knieblessure en moest vervolgens door een slecht prestatie op de boomstam de finale verlaten na 4 proeven.
Tijdens de wedstrijd was er een onverwachte dopingscontrole. Ik was er zelf niet bij maar heb vernomen dat meerdere deelnemers de controle geweigerd hebben. De resultaten zullen waarschijnlijk nog even op zich laten wachten. De toon is in ieder geval gezet. Een goede zaak desondanks dat vele sporters uit het sterkste man milieu dit tegenspreken. Persoonlijk vind ik deze tegenspraak onbegrijpelijk. Als we van de sterkste man sport een gekende - erkende sport willen maken zijn dopingcontroles noodzakelijk. Dit hoort bij iedere grote sport!
Uiteraard stamp ik met deze uitspraken tegen veel mensen hun schenen doch ik hou er mijn mond niet meer voor.
Spijtig genoeg zien deze mensen het anders als ik: Voor mij gaat het hier niet om de vervalste competitie, doch over de gezondheid van menig atleet. Doping is verboden omdat het ongezond is!!! En veel mensen willen niet begrijpen dat dit de essentie is achter deze dopingjacht. En ja, dan komt het gezever van iedereen doet met zijn lichaam wat hij/ zij wilt etc... FOUT! Deze grote jongens moeten eens beseffen dat zij het grote voorbeeld zijn voor jonge vaak naïeve atleten. En dan gaat de vlieger van iedereen doet met zijn eigen lichaam wat hij wilt niet meer op!
Ik beschuldig niemand, maar ben toch heel benieuwd naar de resultaten.
Zelf weet ik niet juist hoe het allemaal in zijn werk gaat, doch ik dacht dat buiten de gerechtelijke sancties (boetes) er een schorsing van 2 jaar te wachten staat voor betrapte atleten.

Het moet allemaal niet slecht zijn: de deelnemers en supporters die ik heb gehoord spraken van een zeer knappe wedstrijd. Er is blijkbaar heel veel werk in gestoken wat resulteerde in een spectaculaire wedstrijd met veel publiek. Ik wil Jimmy feleciteren met zijn overwinning en voor de organisatie van deze knappe wedstrijd. Mooie reclame voor de sport!
Hopelijk zijn er niet te veel atleten die betrapt worden want dat zou deze mooie reclame deels te niet doen.

Geen opmerkingen: